Dzisiaj więcej opowiemy Wam o mieszkaniach z rynku pierwotnego, o stanie deweloperskim i gwarancji, którą jako nabywcy otrzymujemy.
Stan deweloperski – czy faktycznie istnieje?
Pytając wielu klientów, w jakim stanie będzie ich mieszkanie po wybudowaniu przez dewelopera – odpowiadają: w stanie deweloperskim. Ku zdziwieniu wielu osób, takie określenie istnieje tylko potocznie. Co znaczy w praktyce i oficjalnie?
Jak jest oficjalnie?
Każdy deweloper proponuje swoim klientom inny standard wykończenia. Wszystkie informacje dotyczące wykończenia mieszkania i klatek znajdują się w prospekcie danej inwestycji w części ogólnej lub indywidualnej. Standard wykończenia może być również ( i często jest) osobnym dokumentem do umowy. Sugerujemy dokładnie się z nim zapoznać! Jest to również podstawa przy odbiorze technicznym. Więcej o odbiorach technicznych można przeczytać TUTAJ. Radzimy również dokładnie porównać ze sobą oferty 2 – 3 różnych deweloperów.
Jak jest w praktyce i gdzie są różnice ?
Wiele osób jednak nie jest przekonana, co tak naprawdę oznacza stan deweloperski i kupuje mieszkania w tym stanie bez posiadania odpowiedniej wiedzy. Różnice nie są jednak bardzo znaczące ale warto mieć na nie oko, ponieważ stanowią one dla nas dodatkowe koszty.
Co najczęściej jest w mieszkaniu w stanie deweloperskim?
- Drzwi wejściowe (najczęściej anty-włamaniowe; warto porównać ich klasę)
- Doprowadzenie instalacji wodnej oraz elektrycznej (zawsze w łazience, toalecie i kuchni)
- Przyłącza elektryczne – gniazdka (Ilość przyłączy może różnić się znacząco u deweloperów)
- Stolarka okienna ( najczęściej wykonana jest plastikowa, aluminiowa lub najlepiej drewniana )
- Domofon lub wideofon lub smarthome ( przy smarthome radzimy zapytać ile jest funkcji )
- Grzejniki w mieszkaniach są zawsze
Dla lepszego wyobrażenia przedstawiamy poniżej zdjęcie.
A co jeśli coś się popsuje? Jakie mam zabezpieczenia?
Istnieją dla Państwa 2 rodzaje zabezpieczeń. Pierwsze z nich to rękojmia, która dotyczy wykonania i prac przez generalnego wykonawcę. Z mocy ustawy na rynku pierwotnym mają Państwo 5 lat rękojmi.
Co innego jest z gwarancją, która w przypadku nowych mieszkań dotyczy urządzeń. Każde z urządzeń ma swój okres gwarancyjny. W przypadku usterki danego urządzenia, wspólnota mieszkaniowa wzywa serwis, który wykonuje naprawy gwarancyjnej lub obciąża kosztami.
Autor:
Michał Lisicki – twórca marki Wymarzony Kwadrat, licencjonowany pośrednik PFRN (nr licencji: 26825). Na co dzień zajmuje się wsparciem klientów w zakupie oraz sprzedaży nieruchomości. Szczególnie specjalizuje się w północnych częściach Warszawy: Bielany, Bemowo, Białołęka, Wola, Żoliborz. Przy realizowanych transakcjach zawsze dbam o każdy detal, aby klient był zadowolony z mieszkania i dokonał świadomego wyboru. Jest również odpowiedzialny za rekrutację nowych pośredników.
Masz pytania? – Chętnie pomogę!
Zapraszam do kontaktu. Chętnie odpowiem na wszystkie pytania o nieruchomościach.
Mail: m.lisicki@wymarzonykwadrat.pl